Niezwykle istotne jest dostarczenie nieuszkodzonego sejfu do miejsca docelowego, co niekiedy okazuje się sporym wyzwaniem. O ile z niewielkimi modelami można sobie poradzić samodzielnie, o tyle w przypadku sejfów ważących po kilkaset kilogramów zapewne trzeba będzie skorzystać ze wsparcia fachowców. Dla części klientów najlepsze rozwiązanie stanowi kurier lub spedycja, dla innych – firma przewozowa lub skorzystanie z usługi specjalistów.
Warto rozważyć to ostatnie rozwiązanie, bo uszkodzenia powstałe w transporcie przy własnym transporcie klienta mogą okazać się kosztowne. Producent, udzielając gwarancji, wyłącza z niej odpowiedzialność za szkody czy wady produktu wynikające z niewłaściwego transportu, samodzielnego niefachowego montażu, skutkujące często nieprawidłowym działaniem sejfu.
Nie wprowadzaj samodzielnie zmian
Gwarancję możesz utracić ze względu na dokonane samodzielnie modyfikacje, naprawy czy serwisowanie sejfu przez inny serwis niż producenta. Do tego dochodzą ograniczenia wynikające z uszkodzeń mechanicznych lub nieprawidłowego użytkowania. Dokładne zapoznanie się z instrukcją obsługi pozwoli Ci uniknąć kosztownych błędów, zwłaszcza że na początku nie jest o nie trudno.
Przemyśl, jakiego rodzaju zamka potrzebujesz – czy wystarczy Ci korzystanie z klucza, może wolisz używać szyfru albo potrzebujesz bardziej zaawansowanego technicznie zamka elektronicznego z funkcją audytu (czyli odczytania ostatnich otwarć sejfu)? Jest to o tyle istotne, że zmiana rodzaju zamka na inny może spowodować nieprawidłowe działanie sejfu lub możesz utracić gwarancję na produkt.
Prawidłowo używaj zamka elektronicznego
Jedną z pierwszych czynności, które należy wykonać po dostarczeniu sejfu, jest zmiana indywidualnego kodu zamka lub szyfru. Pamiętaj, by zrobić to przy otwartych drzwiach. Jeśli kupiłeś sejf wyposażony w zamek z czytnikiem linii papilarnych, to konieczne jest programowanie autoryzowanych linii papilarnych. Zdarza się, że w trakcie tej czynności popełniane są błędy. Nieprawidłowy odczyt będzie spowodowany za lekkim lub zbyt mocnym naciśnięciem czytnika. Nie należy też do niego przykładać palca zranionego lub z blizną. Producenci zalecają, aby wymyć ręce nie tylko przed skanowaniem, ale też przed otwieraniem. Zdarza się, że drobne zabrudzenia uniemożliwiają identyfikację użytkownika.
Używaj odpowiednich baterii
Jeśli Twój wybór padł na sejf z zamkiem na klucz i szyfrem czy z zamkiem elektronicznym, to do prawidłowego działania potrzebne są właściwe baterie. Nie wystarczy wybrać dowolnego typu (np. AA). Nie zaleca się stosowania baterii niealkalicznych i akumulatorów wielokrotnego ładowania oraz tanich zamienników markowych baterii. Mogą one spowodować niewłaściwe działanie zamka.
Instalacja baterii nie powinna stanowić problemu. W niektórych modelach należy przekręcić w prawo obudowę zamka elektronicznego, a następnie ją wyjąć. Po włożeniu baterii, z zachowaniem wskazanego ułożenia biegunów, kolejnym krokiem powinno być nałożenie obudowy i przekręcenie jej w lewo. W wielu zamkach pojemnik na baterie zlokalizowany jest w widocznym miejscu po wewnętrznej stronie drzwi.
Przemyślany montaż
Jeśli zamierzasz zamontować sejf samodzielnie, postępuj zgodnie ze wskazówkami zamieszczonymi w instrukcji. W niej opisana jest krok po kroku procedura montażu. Są też wymienione potrzebne narzędzia. Zwykle w takich sytuacjach przydają się: wiertarka, klucz, śrubokręt oraz wiertła i kotwy montażowe (wiertło i kotwy do betonu). Pamiętaj, że w tym wypadku ponosisz wszelkie koszty związane z prawidłowym przymocowaniem / demontażem sejfu. Warto również podkreślić, że sejfy o wadze do 1000 kg muszą być trwale zamontowane.
Decyzję o montażu sejfu, zwłaszcza ściennego lub podłogowego, najlepiej podejmować na etapie projektowania nieruchomości. Oczywiście, takie modele są też instalowane w już wyposażonych pomieszczeniach lub w zabudowie meblowej, ale z racji możliwych trudności najlepiej wtedy skorzystać z usługi profesjonalistów. Pamiętaj, że inwestycja w solidne zabezpieczenie, które posłuży przez lata, wymaga fachowego doradztwa i wsparcia na każdym z jej etapów:
1. koncepcji, czyli pomocy w doborze odpowiedniego produktu i usług towarzyszących,
2. realizacji zamówienia: dostawa, wniesienie, ustawienie, montaż, szkolenie z obsługi zamka,
3. wsparcia posprzedażnego (serwis, konserwacja).
Warto mieć wtedy po swojej stronie doświadczonego i wiarygodnego partnera. Jeśli chcesz wiedzieć więcej, zapraszamy do odwiedzenia strony: www.hartmann-tresore.pl.
Przeczytaj też o sejfach dostępnych w marketach.