Sejf a RODO, czyli dane pod specjalną ochroną
Nowe rozporządzenie Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych znacznie zmieniło wymogi dotyczące ich przetwarzania. Pod uwagę należy wziąć wiele aspektów, w tym właściwe przechowywanie informacji tak, by zapewnić im poufność i zabezpieczyć, np. przed przypadkową utratą, zniszczeniem lub kradzieżą. Szczególnej uwagi wymagają tzw. wrażliwe dane, do których zalicza się m.in.: dokumentację medyczną, informacje dotyczące światopoglądów, przynależności do związków zawodowych czy pochodzenia rasowego. By odpowiednio chronić je w firmie, należy wprowadzić dodatkowe środki zaradcze w postaci np. szyfrowania. Aby nie doszło do naruszenia praw osób, do których należą dane osobowe, trzeba także przestrzegać ustalonych procedur i wyposażyć firmę w solidne zabezpieczenia. Dokumentację, poufne akta i nośniki danych najlepiej przechowywać w sejfach zgodnych z RODO.
Sejf zgodny z RODO
Chcąc najlepiej zabezpieczyć np. dokumentację papierową, warto zainwestować w certyfikowaną szafę na dokumenty, która będzie chroniła zarówno przed włamaniem, jak i przed działaniem ognia. Dzięki temu można mieć pewność, że poufne informacje nie dostaną się w ręce osób nieuprawnionych ani nie ulegną zniszczeniu. Warto pamiętać, by wybierając odpowiedni model, zwracać szczególną uwagę na certyfikaty przyznawane przez uznane i renomowane europejskie instytucje. Tzw. „sejfy o podwyższonej odporności ogniowej” nie stanowią bowiem wystarczającej ochrony.
Przeczytaj również: Gdzie bezpiecznie przechowywać broń i amunicję w domu?
Sejfy na nośniki danych
Zgodnie z zasadami wprowadzonymi przez RODO trzeba także chronić elektroniczne nośniki danych, na których firmy przechowują m.in.: historię współpracy z klientami, dane o płatnościach czy transakcjach. Hartmann Tresore oferuje sejfy na nośniki danych, które spełniają zaostrzone wymogi prawne. Poszczególne modele składają się z dużej, wysuwanej i wygodnej szuflady lub kilku mniejszych, w których można umieścić np. dyski, karty pamięci, taśmy streamerowe czy płyty CD. Gdy firma przechowuje dane w chmurze, niezbędna jest także właściwa ochrona serwerów. Zaleca się ich umieszczenie w specjalnych szafach z rozbudowaną wentylacją i termostatem.
Sprawdź naszą kategorię: Sejfy pancerne
Dodatkowe zabezpieczenia w cenie
Sejf a RODO – wybór nie dotyczy wyłącznie dobrania odpowiedniego modelu, który spełni wymogi prawne. Warto zwrócić uwagę także na zamki, tak by najlepiej odpowiadały naszym wymaganiom, a także zadbać o właściwy montaż oraz procedury przechowywania danych, do których zalicza się korzystanie z sejfu i deponowanie w nim dokumentów oraz nośników danych.
Sprawdź: Szafy pancerne na dokumenty
[1] Na podstawie broszury „Gotowi na RODO”, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych.