Jaki sejf wybrać dla architektów i projektantów?

Sejf to inwestycja znacząco podnosząca poziom zabezpieczenia i komfortu w miejscu pracy. Przekonali się o tym właściciele biur architektonicznych oraz projektowych, którzy już teraz korzystają z sejfów czy szaf na przedmioty wartościowe. Czym różnią się od siebie poszczególne produkty i dlaczego warto zainwestować w bezpieczeństwo?

Dokumenty, projekty, plany oraz mapy – to tylko część cennych rzeczy, z którymi architekt ma do czynienia w codziennej pracy. Jeśli ulegną zniszczeniu, to wykonywanie obowiązków zawodowych bywa znacznie utrudnione lub nawet niemożliwe. Podobnie dzieje się w przypadku kradzieży czy dostania się cennych dokumentów w niepowołane ręce. Jednak te ryzyka można znacząco ograniczyć. Na rynku nie brakuje bowiem szaf i sejfów na wartościowe przedmioty, a to właśnie z nich coraz chętniej korzystają przedstawiciele różnych branż, w tym także architekci i projektanci.

Nie dla kradzieży i ognia

Dla biur architektonicznych i projektowych optymalne okazują się sejfy zapewniające zarówno ochronę antywłamaniową, jak i przeciwpożarową. Należy zwrócić szczególną uwagę na jakość izolacji ognioodpornej. Im ona jest lepsza, tym stanowi skuteczniejszą barierę dla ognia, dymu oraz środków gaśniczych – co ma znaczenie dla zachowania w nienaruszonym stanie przechowywanej w sejfie zawartości. W zależności od modelu, ognioodporność może wynosić np. 30 minut, ale też 2 godziny. Dokładne wytyczne dotyczące poszczególnych sejfów wskazane są w normie, a ta ustalana na podstawie testów, jakie odbywają się w komorze ogniowej.

Jednym z nieodłącznych elementów pracowni architektonicznej czy projektowej są segregatory. Można je umieszczać właśnie w sejfach czy szafach na przedmioty wartościowe. Dostępne są sejfy, które na kilku półkach pomieszczą nawet kilkadziesiąt segregatorów.

Nie tylko papier

Coraz większą rolę w pracy architektów i projektantów odgrywa nowoczesna technologia. Nie wystarczy już papier, ołówek i deska kreślarska. Powszechne jest użycie programów do projektowania w 3D, nowoczesnych rozwiązań informatycznych czy wykorzystanie dokumentacji elektronicznej. Niezbędne jest używanie bardzo pojemnych pamięci masowych lub przenośnych nośników danych. Z racji wrażliwej zawartości należy je dobrze zabezpieczyć – idealnym rozwiązaniem jest sejf na nośniki danych. Pozwala na prawidłowe przechowywanie dużych ilości nośników, takich jak: płyty DVD, pamięci USB, dyski SSD, a w większych sejfach także laptopa. Oprócz ochrony antywłamaniowej sejfy na nośniki gwarantują odporność ogniową przez 60 lub 120 minut.

O sejfach na nośniki danych możesz przeczytać tutaj: Czy warto kupić sejf na nośniki danych?

Jeśli nadal korzystamy z dokumentacji papierowej, wygodnym rozwiązaniem, zwłaszcza dla dużych pracowni architektonicznych czy biur projektowych, mogą być sejfy wrzutowe czy sejfy depozytowe.

Alternatywą dla sejfu czy szafy są drzwi pancerne. Mają one różne klasy bezpieczeństwa. Standardowo zapewniają ochronę antywłamaniową, rzadziej przeciwpożarową. Mogą stanowić zabezpieczenie dla wydzielonego pomieszczenia lub części budynku.

Projekt dla klienta

Do biur architektonicznych lub projektowych zgłaszają się też klienci, którzy zamawiając projekt nieruchomości chcą mieć sejf w domu lub w firmie. Na rynku dostępne są m.in. sejfy ścienne oraz sejfy podłogowe. Optymalnym rozwiązaniem jest wybór rodzaju sejfu na etapie projektowania nieruchomości. Pozwala to uniknąć dodatkowych kosztów związanych z pracami murarsko–budowlanymi w przypadku już wykończonych pomieszczeń.

U architekta lub projektanta można również zamówić projekt pomieszczeń sejfowych lub skarbcowych. Jest to możliwe zarówno w nowych, jak i już istniejących budynkach. Nie jest konieczne umiejscowienie na najniższej kondygnacji, jednak przy wyborze miejsca trzeba uwzględnić wymagania statyczne co do nośności stropu (w kg/m²). Konstrukcje modułowe tworzą stosunkowo lekkie panele, a ich montaż odbywa się poprzez skręcanie lub spawanie. Również montaż drzwi pancernych nie powinien, zwłaszcza w nowo projektowanym budynku, stanowić większego problemu.

Podsumowanie

Choć ogólne przepisy budowlane nie nakazują wyposażenia pracowni architektonicznej czy projektowej w sejfy lub szafy, to są stosowane coraz częściej. Właściciele firm wiedzą, że w bezpiecznym otoczeniu łatwiej skupić się na samej pracy. Nie trzeba poświęcać czasu na wymyślanie kolejnych skrytek w biurze. Ponadto wszystkie wartościowe przedmioty mogą znajdować się w jednym miejscu, co pozwala zachować ład i porządek w pracowni. A dla potencjalnych klientów biura projektowego nowoczesny i schludny wygląd pracowni także ma znaczenie.