Kodeks pracy, GIODO a akta osobowe
Kodeks pracy nakłada na pracodawcę konieczność stworzenia dla każdego pracownika osobnej teczki zwanej aktami osobowymi, w której musi on przechowywać dokumenty pracownika związane z ubieganiem się o zatrudnienie, nawiązanym stosunkiem pracy oraz ustaniem zatrudnienia.
Dokumentacje osobowe i płacowe muszą być przechowywane w warunkach zapewniających należytą ochronę przed zniszczeniem i kradzieżą, a dane osobowe – zgodnie z wymaganiami GIODO – powinny być zabezpieczone przed przetwarzaniem niezgodnie z ustawą (czyli np. przed dostępem osób trzecich). W praktyce wymaga to zastosowania szczególnych środków ostrożności, czyli utrzymywania teczek osobowych w zamykanych na klucz szafach, do których dostęp mogą mieć jedynie wyznaczeni pracownicy.
Co grozi pracodawcy, który nie dopełni formalności? Podlega on odpowiedzialności karnej. Brak zabezpieczenia danych pracowników (również nieumyślny), który może doprowadzić do tego, że dostęp do nich uzyska osoba nieupoważniona (w tym również pracownik firmy) grozi karą grzywny a nawet ograniczenia lub pozbawienia wolności do 2 lat (art. 51 UODO).
Tajność wynagrodzeń, a zabezpieczenie akt osobowych
Akta osobowe – ochrona przeciwpożarowa
Kupując szafy na dokumenty do biura warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden aspekt – ochronę przed ogniem. Szafy na dokumenty i kartoteki Hartmann Tresore z serii HTF 170 , HTF 171, HTG są ognioodporne (do 90 minut), dzięki temu nawet w razie pożaru można uratować ich zawartość.
Mimo braku konkretnych wskazówek w samym Kodeksie Pracy w zakresie tego, jak powinny być przechowywane akta osobowe pracownika, w interesie pracodawcy leży to, by przechowywać je w sposób zabezpieczony przed dostępem osób niepowołanych. A dobrej jakości szafy na dokumenty z zamknięciem na klucz bądź szyfr najlepiej spełnią to zadanie.
Jeśli interesują Cię dokumenty niejawne, przeczytasz o nich w artykule: Wszystko, co powinieneś wiedzieć o ochronie informacji niejawnych.