Bezpieczeństwo w otwartej przestrzeni – zabudowa tzw. safe roomu w większych przestrzeniach

Nierzadko w firmach działających na dużą skalę wykorzystuje się w produkcji i pracy kosztowne komponenty lub materiały, do których nie powinni mieć dostępu wszyscy pracownicy. W takich sytuacjach najlepiej zainwestować w wydzielone, modułowe pomieszczenie – skarbiec.

Lepiej działać profilaktycznie niż ponosić straty

Wiele siedzib przedsiębiorstw produkcyjnych można z powodzeniem zaliczyć do kategorii obiektów o wysokim ryzyku zagrożenia włamaniem lub kradzieżą. Zaliczają się do nich fabryki i zakłady, które w procesie produkcyjnym wykorzystują cenne kruszce, drogie elementy czy materiały, które przechowuje się w otwartych przestrzeniach, np. halach. W takich sytuacjach można zastosować szereg zabezpieczeń, które ograniczą do nich dostęp. Należy traktować je nie jako koszt, lecz inwestycję w ochronę majątku i kapitału firmy. Omawialiśmy już możliwość wykorzystania sejfów, kas pancernych czy depozytorów kluczy, dziś natomiast pod lupę weźmiemy skarbce, które znajdują zastosowanie zarówno w nieruchomościach prywatnych, jak i firmach.

Czym jest safe room?

Zamki i dodatkowe zabezpieczenia

W przedsiębiorstwach pomieszczenie to zapewnia dwojaką ochronę: ogranicza dostęp do cennych przedmiotów do grona wybranych, upoważnionych osób, np. kierowników produkcji, oraz zapobiega kradzieży w razie napadu. Ich budowa jest prosta i wymaga wydzielenia z istniejącej przestrzeni, np. hali produkcyjnej, miejsca, gdzie będą przechowywane cenne przedmioty. Przy użyciu specjalnych, połączonych ze sobą paneli oraz drzwi skarbcowych powstaje skarbiec. Jego zaletą jest modułowa konstrukcja, dzięki czemu w każdej chwili może zostać zdemontowane i przeniesione do innej lokalizacji. Jednocześnie safe room jest praktycznie niemożliwy do sforsowania, nawet przy użyciu ciężkich narzędzi, takich jak młot pneumatyczny.

Przykładowe zastosowania w firmach

Drzwi pancerne wyposażone są w zamek elektroniczny z kodem PIN i dwa awaryjne zamki mechaniczne. Są one otwierane od środka i od zewnątrz. Dla dodatkowej ochrony możliwe jest ich podłączenie do systemu alarmowego firmy czy wyposażenie w funkcję tzw. cichego alarmu. W wielu przedsiębiorstwach inwestuje się dodatkowo w stały monitoring pomieszczenia i ochronę, która kontroluje dostęp osób upoważnionych do specjalnego pomieszczenia.

Specjalne pokoje sejfowe montowane były m.in. w fabryce produkującej katalizatory samochodowe z drogich kruszców oraz w zakładzie wyrobów galanteryjnych, gdzie zachodzi konieczność przechowywania kosztownych materiałów skórzanych. Gabaryty i wielkość takiego pomieszczenia zawsze zależą od indywidualnych potrzeb klienta. Często przestrzeń powinna umożliwić wstawienie towaru na palecie lub swobodne wjechanie do środka wózkiem widłowym. Ma to szczególne znaczenie w przypadku firm logistycznych, które zarządzają kosztownym mieniem klientów. W takim wypadku należy postawić nie tylko na bardzo dobrą organizację pracy, kontrolę obiegu dokumentów i kluczy, ale także na inteligentne i funkcjonalne rozwiązania, które zapewnią bezpieczeństwo i właściwą ochronę majątku.

Może cię także zainteresować: