Charakterystyka sejfów gabinetowych

źródło: New Africa / stock.adobe.com

Zarządzasz dużym przedsiębiorstwem, prowadzisz firmę lub inną, mniejszą działalność biurową? Czyli na co dzień Ty bądź Twoi pracownicy macie do czynienia z wieloma dokumentami, które są w obiegu, ale wymagają też konkretnego zabezpieczenia przed dostępem osób niepowołanych lub kradzieżą.

Gdzie w swoim gabinecie lub biurze przechowujesz ważne dokumenty? Z doświadczenia wiemy, że często są one przechowywane w szafach lub biurkach. Wiemy, że jest to słabe zabezpieczenie, wartości w łatwy sposób mogą dostać się w niepowołane ręce. Na szczęście mamy dla Ciebie alternatywę. Sejfy gabinetowe są idealnym rozwiązaniem – narzędziem ochrony przed kradzieżą, ale także elementem stylowego wyposażenia wnętrza.

W tym artykule omówimy, czym są sejfy gabinetowe, jakie mają funkcje i zalety oraz podpowiemy, jak wybrać odpowiedni model, dopasowany do Twoich potrzeb.

Czym są sejfy gabinetowe?

Sejfy gabinetowe, to specjalistyczne urządzenia przeznaczone do zabezpieczenia wartościowych przedmiotów, ważnych dokumentów i nośników danych (a bywa, że i kosztowności) w biurach i gabinetach. Ich konstrukcja zapewnia ochronę przede wszystkim przed dostępem osób niepowołanych i włamaniem, a często także przed ogniem. W zależności od modelu sejfy gabinetowe są dostępne w różnych rozmiarach, mają różne zamknięcia i określone certyfikaty (antywłamaniowości i/lub ognioodporności).

Sprawdź jeszcze: Czym powinien charakteryzować się sejf do gabinetu?

Funkcje sejfów gabinetowych

  • Ochrona przed kradzieżą: to podstawowa i niezaprzeczalna funkcja sejfów. Mają za zadanie chronić zdeponowane w ich wnętrzu przedmioty przed nieuprawnionym dostępem i potencjalną kradzieżą. Konstrukcja i zastosowane zabezpieczenia sprawiają, że certyfikowane sejfy są wytrzymałe na próby włamania. Zasada jest prosta – im wyższa klasa bezpieczeństwa sejfu, tym więcej czasu potrzeba na sforsowanie danego zabezpieczenia.
  • Ochrona przed ogniem: skoro mowa o gabinetach lub biurach – od razu nasuwa się myśl, że najwięcej miejsca zajmują tam dokumenty (papierowe). Dokumentacja papierowa (podobnie jak ta przechowywana na nośnikach danych) wymagają specjalnej ochrony, stąd kategoria sejfów z certyfikatami ognioodporności na papier (P) lub na nośniki danych (DIS). Wiele modeli sejfów zapewnia ochronę przed ekstremalnymi warunkami, takimi jak pożar czy zalanie wodą. Dzięki zastosowaniu w korpusie specjalnych izolacji termicznych oraz uszczelek w ramie drzwi sejfy chronią zawartość przed działaniem temperatury, ale także wody i środków używanych do gaszenia pożaru. W tym miejscu warto zaznaczyć, że sejfy z certyfikatem ognioodporności to produkty powszechne i dostępne w ofercie Hartmann Tresore. Nie ma natomiast w naszej ofercie ani na rynku sejfów z certyfikatem wodoodporności.
  • Organizacja dokumentów: W sejfach gabinetowych często znajdują się półki, specjalne przegrody i dodatkowe skarbczyki wewnętrzne, które umożliwiają wygodne przechowywanie dokumentów, gotówki, biżuterii czy innych ważnych przedmiotów. To idealne rozwiązanie dla osób, które cenią wygodę i chcą mieć swoje wartościowe rzeczy zorganizowane i łatwo dostępne.

Jak wybrać sejf gabinetowy?

Wybór odpowiedniego sejfu gabinetowego zależy od kilku kluczowych czynników. W związku z tym, że sejf bywa sporym wydatkiem, szczególnie jeśli mówimy o wysokiej klasy zabezpieczeniu – warto przemyśleć kilka aspektów, zanim wybierzesz model dla siebie:

Rozmiar i pojemność: zasada jest prosta - kiedy patrzysz na sejf i w tym momencie wydaje Ci się on optymalny (wystarczająco duży i pojemny), to oznacza, że jest on za mały. Z doświadczenia wiemy, że z czasem rzeczy wartościowych przybywa, a sejfu nie rozciągniesz. Wybierz większy model, w końcu sejf to zakup na lata. Wiele razy spotykaliśmy się z sytuacją, że klienci dzwonili do nas i żałowali, że nie kupili większego sejfu.

Poziom zabezpieczeń: w zależności od wartości przechowywanych przedmiotów wybierz sejf o odpowiednim poziomie zabezpieczeń. Sejfy klasy S1 i S2 oferują podstawową ochronę przed kradzieżą, natomiast modele o wyższych klasach (od klasy 0) zapewniają znacznie wyższy poziom bezpieczeństwa. Dodatkowo jako przedsiębiorca możesz ubezpieczyć wartości przechowywane w sejfie. Ten temat warto skonsultować ze swoim agentem, najlepiej jeszcze przed zakupem sejfu.

Typ zamka: sejfy gabinetowe mogą być wyposażone w różne rodzaje zamków. Podstawową wersję stanowi sejf z zamkiem kluczowym. W komplecie otrzymujesz zazwyczaj 2 lub 3 klucze. Opcjonalnie w sejfie można zamontować zamek szyfrowy (pokrętło i ustawianie cyfr na tarczy, czyli tak jak w amerykańskich filmach), zamek elektroniczny – na kod PIN lub zamek biometryczny, przeważnie na odcisk palca. Ciekawym rozwiązaniem (niestety jeszcze nie certyfikowanym) jest możliwość otwarcia sejfu gabinetowego z poziomu aplikacji w telefonie.

Certyfikaty i normy: przed zakupem warto sprawdzić, czy sejf ma odpowiednie atesty i certyfikaty bezpieczeństwa (antywłamaniowość, ognioodporność) i czy będą one dla Ciebie wystarczające.

Estetyka: sejfy gabinetowe są dostępne w różnych stylach i kolorach, co pozwala na dopasowanie ich do wystroju wnętrza. Poza tym sejf nie musi być "zwyczajny". Co do zasady – każdy sejf możemy wyprodukować w wersji premium: lakierowany na wysoki połysk, półmatowo lub matowo, z designerskimi okuciami i zamkami. Wnętrze sejfu (zamiast standardowych półek) można wykonać z drewna lub innych materiałów ekskluzywnych (alcantara, skóra naturalna, szkło, aluminium). Zachęcamy do obejrzenia naszych sejfów gabinetowych.

Montaż: każdy sejf ma otwory montażowe (w dnie lub/i w ścianie tylnej).Istotne jest rozważenie miejsca montażu, bo tam, gdzie sejf ma być zamontowany, nie powinny przebiegać żadne instalacje, w tym ogrzewanie podłogowe. Zakotwienie sejfu zdecydowanie zwiększa poziom bezpieczeństwa, a trzeba zaznaczyć, iż jest ono wymagane przez normę PN-EN 1143-1.

Dowiedz się więcej:   Przegląd popularnych zamków w sejfach
Jak i gdzie zamontować sejf w domu?

Zalety posiadania sejfu gabinetowego

Kluczową i zasadniczą funkcją sejfu gabinetowego jest zabezpieczenie zdeponowanych w nim wartości przed dostępem osób niepowołanych i kradzieżą. Posiadanie sejfu daje poczucie bezpieczeństwa – wiesz, że wartościowe przedmioty są bezpieczne, zarówno w czasie krótkiej, jak i dłuższej nieobecności. To szczególnie ważne dla wszystkich osób, które przechowują w sejfie dokumenty finansowe, gotówkę, a nawet biżuterię czy inne cenne przedmioty.

Sejfy do gabinetu chronią zawartość nie tylko przed kradzieżą, ale także przed zdarzeniem losowym, jakim jest pożar (i po części zalanie, ale chodzi o ochronę przed wodą i płynem gaśniczym).

Sejfy gabinetowe pomagają też w organizacji i utrzymaniu porządku. W jednym miejscu można przechowywać wszystkie ważne rzeczy posegregowane, co ułatwia szybkie ich znalezienie w razie potrzeby.

Gdzie umieścić sejf gabinetowy?

"Dyskrecja" – to pierwsze i podstawowe słowo, które idzie w parze ze słowem "sejf". Najlepszy sejf (oprócz kwestii związanych z poziomem bezpieczeństwa) to sejf ukryty. Najbardziej dyskretnymi i nieoczywistymi rozwiązaniami są sejfy ścienne lub podłogowe, które należy zamurować. Po ich zamaskowaniu są niewidoczne i trudniejsze do wykrycia w porównaniu z pozostałymi modelami.

Jeśli nie masz możliwości zamontowania takiego sejfu, wybierz model wolnostojący, o wysokiej klasie bezpieczeństwa. Taki sejf warto ukryć w biurku lub zabudowie meblowej, dzięki czemu nie rzuca się od razu w oczy.

Podsumowanie

Sejfy gabinetowe to nie tylko praktyczne rozwiązanie, ale również inwestycja w bezpieczeństwo i spokój ducha. Wybierając odpowiedni model warto zwrócić uwagę na jego rozmiar, poziom zabezpieczeń, typ zamka oraz certyfikaty. Ostateczny wybór zależy od indywidualnych potrzeb i Twojego budżetu. W ofercie Hartmann Tresore mamy wiele modeli – dlatego z pomocą naszych doradców na pewno znajdziesz idealny sejf, dopasowany do Twoich oczekiwań i wystroju wnętrza.

Bezpieczeństwo jest bezcenne, dlatego warto zainwestować w solidny sejf i spać spokojnie.