Sposób na nieuczciwego pracownika
Przedsiębiorca, który zatrudnia pracowników, liczy na to, że będą oni sumiennie wykonywali swoje obowiązki, a także zadbają o mienie i powierzony im majątek firmy. Pracodawca posiłkuje się nie tylko zaufaniem, ale także przepisami prawa i regulacjami wynikającymi z kodeksu pracy. Niestety rzeczywistość pokazuje, że zatrudniane osoby nie zawsze wykazują się starannością, a co gorsza zdarza się także, że są nieuczciwe, a nawet działają na szkodę firmy. W przypadku, gdy dojdzie do kradzieży, pracodawca może pociągnąć pracownika do odpowiedzialności. Możliwe jest nie tylko dyscyplinarne zwolnienie oszusta, ale także dochodzenie odszkodowania za straty majątkowe wynikające z kradzieży. Przywłaszczenie może bowiem dotyczyć zarówno gotówki, jak i sprzedawanego towaru. Warto jednak wiedzieć, że w przypadku strat o wartości do 250 zł można mówić o wykroczeniu, a powyżej tej kwoty o przestępstwie.
Zabezpieczenia przed kradzieżą w firmie
Okazja czyni złodzieja
Czasem konieczna jest także inwestycja w zabezpieczenia, które raz na zawsze ukrócą nieuczciwe procedery, np. monitoring. Stała obserwacja pracowników może skutecznie odstraszyć potencjalnego złodzieja. Jeśli ryzykujemy poważnymi stratami finansowymi, warto wyposażyć firmę także w sejfy biurowe. W zależności od branży i prowadzonego biznesu należy dobrać odpowiedni model o właściwym wyposażeniu i określonej odporności na włamanie.
Sejf wrzutowy, depozytor kluczy, a może pomieszczenie sejfowe?
W miejscach, gdzie codziennie w obiegu jest gotówka, sprawdzi się np. sejf wrzutowy. Taki pojemnik to nieodzowne zabezpieczenie w gastronomii, lokalach usługowych czy na stacjach benzynowych. Modele wrzutowe nie wymagają każdorazowego otwierania, by zdeponować w nich pieniądze, występują w wielu rozmiarach, kształtach oraz w klasach bezpieczeństwa: S1, S2 i stopniu odporności: D-I, D-II, D-III. W wielu firmach potrzebne są także depozytory kluczy, które ułatwiają przechowywanie, deponowanie, a także wydawanie kluczy oraz umożliwiają pełną kontrolę nad ich obiegiem w firmie.
Z kolei w dużych przedsiębiorstwach, gdzie należy chronić kosztowne materiały, które wymagają magazynowania, potrzebne może okazać się wydzielenie pomieszczenia sejfowego z drzwiami pancernymi. Tego rodzaju zabezpieczenie można także z powodzeniem podłączyć do systemu alarmowego, dzięki czemu ryzyko kradzieży zostaje wyeliminowane.
Dobór odpowiedniego rodzaju zabezpieczeń zależy od indywidualnych potrzeb przedsiębiorstwa. Warto jednak wiedzieć, że jest to inwestycja, która zwraca się w postaci większego bezpieczeństwa w firmie, a także zabezpieczenia jej majątku.
Poznaj: sejfy wrzutowe Hartmann Tresore
[1] http://serwisy.gazetaprawna.pl/praca-i-kariera/artykuly/700553,pracownik-zwedzi-wszystko-czy-da-sie-zabezpieczyc-przed-kradziezami-w-pracy.html
Przeczytaj również:
- Zabezpieczenie serwerowni – jak to zrobić?
- Kiedy warto wypożyczyć sejf?
- Czym powinien charakteryzować się sejf do gabinetu?