Co zrobić, gdy dojdzie do kradzieży w firmie?

Kradzieże, których w firmie dopuszczają się pracownicy, to poważny problem. Rocznie straty pracodawców wynikające z tego powodu sięgają nawet 1,7 mld zł[1]. Jak się przed nimi uchronić? Warto stosować zabezpieczenia, m.in. w postaci restrykcyjnych procedur bezpieczeństwa, monitoringu czy doboru odpowiedniego sejfu.

Sposób na nieuczciwego pracownika

Przedsiębiorca, który zatrudnia pracowników, liczy na to, że będą oni sumiennie wykonywali swoje obowiązki, a także zadbają o mienie i powierzony im majątek firmy. Pracodawca posiłkuje się nie tylko zaufaniem, ale także przepisami prawa i regulacjami wynikającymi z kodeksu pracy. Niestety rzeczywistość pokazuje, że zatrudniane osoby nie zawsze wykazują się starannością, a co gorsza zdarza się także, że są nieuczciwe, a nawet działają na szkodę firmy. W przypadku, gdy dojdzie do kradzieży, pracodawca może pociągnąć pracownika do odpowiedzialności. Możliwe jest nie tylko dyscyplinarne zwolnienie oszusta, ale także dochodzenie odszkodowania za straty majątkowe wynikające z kradzieży. Przywłaszczenie może bowiem dotyczyć zarówno gotówki, jak i sprzedawanego towaru. Warto jednak wiedzieć, że w przypadku strat o wartości do 250 zł można mówić o wykroczeniu, a powyżej tej kwoty o przestępstwie.

Zabezpieczenia przed kradzieżą w firmie

Jeśli zachodzi słuszna obawa i ryzyko kradzieży dokonanej przez zatrudnioną załogę, warto zastosować odpowiednie środki zaradcze. Ryzyko nadużyć zachodzi niemal w każdej branży. Podstawą jest wypracowanie skutecznych procedur bezpieczeństwa, które będą obejmowały także dostęp do kluczy, miejsc składowania wartościowych materiałów czy gotówki. To jednak nie zawsze przynosi wymierne efekty.

Okazja czyni złodzieja

Czasem konieczna jest także inwestycja w zabezpieczenia, które raz na zawsze ukrócą nieuczciwe procedery, np. monitoring. Stała obserwacja pracowników może skutecznie odstraszyć potencjalnego złodzieja. Jeśli ryzykujemy poważnymi stratami finansowymi, warto wyposażyć firmę także w sejfy biurowe. W zależności od branży i prowadzonego biznesu należy dobrać odpowiedni model o właściwym wyposażeniu i określonej odporności na włamanie.

Sejf wrzutowy, depozytor kluczy, a może pomieszczenie sejfowe?

W miejscach, gdzie codziennie w obiegu jest gotówka, sprawdzi się np. sejf wrzutowy. Taki pojemnik to nieodzowne zabezpieczenie w gastronomii, lokalach usługowych czy na stacjach benzynowych. Modele wrzutowe nie wymagają każdorazowego otwierania, by zdeponować w nich pieniądze, występują w wielu rozmiarach, kształtach oraz w klasach bezpieczeństwa: S1, S2 i stopniu odporności: D-I, D-II, D-III. W wielu firmach potrzebne są także depozytory kluczy, które ułatwiają przechowywanie, deponowanie, a także wydawanie kluczy oraz umożliwiają pełną kontrolę nad ich obiegiem w firmie.

Z kolei w dużych przedsiębiorstwach, gdzie należy chronić kosztowne materiały, które wymagają magazynowania, potrzebne może okazać się wydzielenie pomieszczenia sejfowego z drzwiami pancernymi. Tego rodzaju zabezpieczenie można także z powodzeniem podłączyć do systemu alarmowego, dzięki czemu ryzyko kradzieży zostaje wyeliminowane.

Dobór odpowiedniego rodzaju zabezpieczeń zależy od indywidualnych potrzeb przedsiębiorstwa. Warto jednak wiedzieć, że jest to inwestycja, która zwraca się w postaci większego bezpieczeństwa w firmie, a także zabezpieczenia jej majątku.

Poznaj:   sejfy wrzutowe Hartmann Tresore

         skarbce Hartmann Tresore

[1] http://serwisy.gazetaprawna.pl/praca-i-kariera/artykuly/700553,pracownik-zwedzi-wszystko-czy-da-sie-zabezpieczyc-przed-kradziezami-w-pracy.html

Przeczytaj również: