Jak zapobiec kradzieży w firmie? Cz. 1.

Ryzyko rabunku wzrasta w tych przedsiębiorstwach, w których ma miejsce obrót gotówką lub drogimi i łatwymi do transportowania towarami. Dotyczy to nie tylko sklepów jubilerskich, kantorów, domów towarowych, stacji paliw czy banków. Do kradzieży może dojść nawet na hali produkcyjnej, jeśli wytwarzane są w niej produkty z wartościowych materiałów. W zależności od profilu działalności można jednak dobrać odpowiednie zabezpieczenia, które skutecznie uchronią przed włamaniem i stratami majątkowymi.

Napady są rzadkie, ale niebezpieczne

Biorąc pod uwagę policyjne statystyki, udział przestępstw rabunkowych we wszystkich czynach karalnych jest stosunkowo niewielki. Napady mają jednak wspólną cechę – sprawcy są agresywni oraz grożą, a nawet stosują przemoc, by wykraść łup. Zdarza się też, że sytuacja wymyka się spod kontroli i przestępcy sięgają po broń. Im większe jest zatem ryzyko wystąpienia tego rodzaju napadu, tym większe wymagania trzeba postawić przed zabezpieczeniami. Chronić trzeba bowiem zarówno pracowników, jak i wartości rzeczowe.

Co sprzyja rabunkowi?

Zanim dobierzesz zestaw poszczególnych środków zabezpieczających, trzeba przeanalizować sytuację i zastanowić się, na ile prowadzona działalność „zachęca” przestępców do obrabowania mienia. Z doświadczeń policji oraz Niemieckiego Związku Ubezpieczycieli Szkód Majątkowych, jednego z najbardziej prestiżowych instytutów testujących zabezpieczenia w Europie wynika, że czynników jest co najmniej kilka. Należą do nich: łatwo dostępne pomieszczenia, potencjalnie wartościowy łup, możliwość szybkiego rabunku i ucieczki oraz mała liczba osób w miejscu planowanego napadu.

Jak dochodzi do kradzieży?

W praktyce do obrabowania dochodzi na kilka sposobów. Typową metodą złodziejów jest napaść na pracownika w trakcie otwarcia lokalu. Rzadziej dochodzi do niej, gdy osoba zatrudniona wchodzi lub wychodzi z pomieszczenia. Wewnątrz oraz na zewnątrz zakładu także może dojść do napadów towarzyszących przewozowi pieniędzy lub wartościowych przedmiotów. By zminimalizować ryzyko wystąpienia poszczególnych przestępstw, warto wprowadzić zmiany organizacyjne w firmie.

Podstawowe zmiany organizacyjne zapobiegające rabunkowi

Pozostałe środki ostrożności

W pierwszej kolejności należy ograniczyć dostępność gotówki i wartościowych przedmiotów. Są to bowiem bodźce, które najbardziej zachęcają przestępców do napadu. Należy do minimum zmniejszyć ilość przechowywanych jawnie towarów oraz prezentować je np. w zamykanych na klucz gablotach lub w oddzielnych pomieszczeniach. Gotówka w kasie powinna być regularnie odprowadzana. W widocznym miejscu można także umieścić informację o monitoringu oraz o tym, że wartościowe przedmioty przechowywane są pod zamknięciem ze zwłoką czasową. Tam, gdzie występują duże ilości gotówki, zaleca się wprowadzenie systemu depozytowego. Dobrym rozwiązaniem będzie wyposażenie firmy w sejfy biurowe.

Warto także przeszkolić personel nie tylko w kwestii niezbędnych środków ostrożności, ale także zachowania w razie napadu. Pracownicy powinni zwracać szczególną uwagę na klucze do pomieszczeń, witryn i sejfów, nie pozostawiać ich na widoku lub w zamkach. Szczególnie cenne przedmioty powinny być zawsze zamykane w sejfach lub pomieszczeniach sejfowych na zasadzie czterech oczu. Aby jednak spełnić wszystkie wymogi, należy wyposażyć firmę w odpowiednio dobrany pojemnik sejfowy. Tym tematem zajmiemy się w kolejnej części artykułu.

Sejfy wrzutowe w Hartmann Tresore

Sejfy ze szkłem pancernym w Hartmann Tresore

Źródło: rekomendacje i wytyczne bezpieczeństwa Niemieckiego Związku Ubezpieczycieli Szkód Majątkowych (VdS Schadenverhütung GmbH).

Przeczytaj także: